NIEUWS

Hier vind je en web-applicatie, waarin je je Copic-kleuren kunt opslaan. Nooit meer dubbele markers kopen, ze staan op je telefoon. Ik vond een Nederlandse beschrijving over deze app.

Ik vond in de App Store een nieuwe app om je voorraad Copics vast te leggen, de uitleg is in het Japans, maar de plaatjes zijn goed herkenbaar.


zondag 2 juni 2013

Tutorial: bedeltjes maken met krimpplastic

Goeiemorgen allemaal! Leuk dat je langskomt voor onze zondagse tutorial. Vandaag wil ik (Ingrid) jullie laten zien hoe je met krimpplastic bedels kunt maken voor aan een ketting of bijvoorbeeld een armband.
Het krimpplastic (Shrink plastic) is verkrijgbaar in verschillende scrapwinkels, ik heb het mijne gekocht bij Whiff of Joy van het merk Ranger, er zitten 5 vellen in een verpakking.
Voordat je "echt" kunt beginnen moet je het plastic aan 1 kant bewerken met een schuurpapiertje, waardoor de inkt meer schrip krijgt op het plastic. Maak verticale vegen en horizontale vegen, zodat er een ruitpatroon ontstaat. Na het schuren heb ik het vel onder de kraan gehouden om het stof af te spoelen.
 Teken nu met een permanent marker figuren op de GLADDE kant van het plastic. Hou bij het tekenen rekening met het feit dat je figuur ongeveer de helf zo klein wordt na het krimpen, dus teken niet te klein. Ik wil graag bedeltjes maken voor aan een ketting, en heb gekozen voor ronde figuren. Daar heb ik kleinere figuurtjes ingetekend zoals bloemen, vlinders, hartjes of woorden. Dit uit de hand tekeken van kleine figuurtjes noem je ook wel doodlen. Als je op Pinterest zoek op "doodlen" krijg je heel veel ideeën wat je allemaal kunt tekenen.
Kleur je getekende figuren nu aan de GESCHUURDE kant van het plastic in met Copics. Hierdoor komen je Copics niet in contact met de permanent marker, wat namelijk niet goed is voor de punten van je Copics. De kleuren komen lichter over op het plastic, maar worden nog intenser na het krimpen.
Knip je figuren uit. Als je ze net als ik wilt gebruiken als bedeltje moet je er nu een gaatje in maken. Ik heb dit gedaan met het grote gat van de Crop-a-dile.
Nu zijn we toegekomen aan het wonderlijkste stukje van deze tutorial, het krimpen! ;-) Hiervoor heb je een heattool nodig (een fôhn die warme lucht geeft zonder te blazen). Hou de heattool boven het plastic op een afstand van ongeveer 8 cm en blijf heen en weer bewegen (net als bij embossingpoeder). Je kunt het plastic ook laten krimpen in de oven, volg dan de aanwijzingen op de verpakking.
 Tijdens het krimpen vervormt het plastic. Ik schrok de eerste keer omdat het plastic opkrulde en ik bang was dat de kanten aan elkaar zouden smelten, maar dat gebeurt niet. Je ziet op de foto hierboven dat het plastic ook een stuk dikker wordt.
 De eerste figuurtjes tekende ik met een dunne zwarte permanent marker, maar halverwege hield die er mee op en moest ik doorgaan met een dikkere.
Dit zijn de Copic kleuren die ik heb gebruikt:
YR02, 09, 12, 15
Y15
G29, 46
R32, 35, 39
RV14, 19
BV04, 08, 13
V17
 En hier zijn alle bedeltjes klaar.
 Je kunt ze aan een ketting bevestigen door er een ijzeren ringetje aan vast te maken, ik heb het echter anders gedaan. Ik heb drie dunne linten genomen en ben die gaan vlechten. Tijdens het vlechten heb ik steeds een bedel aan 1 van de linten geschoven.
Zie hier het eindresultaat. 
Het was trouwens heerlijk zonnig in de tuin toen, even genieten! ;-)

Leuk dat je er was en tot de volgende keer!

5 opmerkingen:

Blankina zei

Ah ik wist het niet van het schuren..ik gebruik vaker krimpfolie maar de kleur bleef niet..
Ga ik dus met schuren proberen, bedankt voor de uitleg!

LG Blankina

Алексровер Анна zei

Оригинально, свежо, мне очень понравилось! У меня лежит набор пластика, тоже прозрачный, все никак не приступлю к работе с ним:(
Спасибо за вдохновение!!!
With best wishes from Russia, Moscow!!!
Anna;)

Mojca zei

What a great idea!!! must try! hugs! Mojca

Marian zei

Bedankte voor de duidelijke uitleg.
Inplaats van zelf te tekenen kan je ook stempelen misschien?
Groetjes

Unknown zei

Wat leuk! Ik wist niet dat je ook Copics hierop kan gebruiken. Ga het eens proberen....