NIEUWS

Hier vind je en web-applicatie, waarin je je Copic-kleuren kunt opslaan. Nooit meer dubbele markers kopen, ze staan op je telefoon. Ik vond een Nederlandse beschrijving over deze app.

Ik vond in de App Store een nieuwe app om je voorraad Copics vast te leggen, de uitleg is in het Japans, maar de plaatjes zijn goed herkenbaar.


zondag 24 mei 2015

Video tutorial: het creëren van schaduwen met grijstinten

Hallo lieve Copic fans,

Het is weer zondag en deze keer mag ik een tutorial met jullie delen. De afgelopen keer heb ik het gehad over het creëren van schaduwen met complementaire kleuren. De keer daarvoor over het gebruiken van lichtere kleuren en het creëren van schaduwen hierbij. Dit keer wil ik het met jullie gaan hebben over het creëren van schaduwen met gebruik van grijstinten.

Vorige keer heb ik jullie verteld over de primaire en secundaire kleuren en daarbij ook over de complementaire kleuren. Maar alle kleuren bij elkaar zijn ook weer onderverdeeld in koele en warme kleuren. Zie de afbeelding hieronder:


Nu eerst een stukje theorie. Je hebt 4 verschillende grijstinten. De N (neutral), C (cool), T (toner) en W (warm) tinten.
De N tinten kan je overal bij gebruiken omdat deze neutraal is. De C tinten zijn goed met de koele kleuren en de W tinten zijn goed met de warme kleuren. Het is echter wel zo dat de W tint een beetje een bruin/grijze tint is en dit ook terug te zien is in de lichtere kleuren. Dit geeft dan een beetje een vintage uitstraling. Mocht je dit niet mooi vinden of dit is niet de bedoeling, kan je altijd de N tinten pakken. De T tinten gebruik ik persoonlijk nooit met het maken van schaduwen. Ik hou me meestal aan het bovenstaande.

Als je schaduwen gaat creëren heb ik een regeltje voor mezelf. Ik pak meestal de kleur in dezelfde tint of 1 tint donkerder (bijv. voor B45 pak je een C5/C6 of N5/N6). Maar ik probeer
het wel altijd even op een restje van het papier waar ik op kleur of ik de juiste tint heb.

Dan hieronder de video.


Zoals in de video gezegd heb ik de afbeelding verder ingekleurd. Ik had de afbeelding al voor een tweede keer gestempeld, zodat ik er een 3D effect van kon maken. Ik heb de onderste afbeelding bewerkt met de airbrush, zodat er een lucht ontstond. Toen de luchtballon en de wolken uitgesneden en daar boven op geplakt met dit als resultaat.




De kleuren die ik heb gebruikt zijn:
Geel: Y0000-Y00-Y11-Y13-N3
Groen: G02-G03-G05-N6
Paars: BV00-BV02-BV04-C5
Oranje: YR000-YR01-YR02-W3
Rood: R24-R46-R59
Wolken: B0000-B000-B00-C1
Mandje: E51-E53-E55

Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn tutorial en dat jullie er iets van hebben geleerd. Laat het zeker even weten in een berichtje hieronder. Mocht je nog andere suggesties hebben voor een tutorial, laat het dan ook zeker weten.

Dan rest mij alleen nog om jullie een prettige zondag toe te wensen en veel plezier met het uitproberen.


3 opmerkingen:

Lia vdB zei

Sterk stuk....deze stempel pas gekocht bij Noor-cursus stempeltechnieken ....was de laatste op de tafel daar. Jij hebt er wel iets heel moois van gemaakt. Moet ik ook proberen.
Video kijk ik nog een ander keertje.

Hartelijke groeten,
Lia

Alexandra van den Berg-Verhoeven zei

Dank je wel Lia, ik heb hem ook nog niet zo lang, maar hij is wel erg leuk om te gebruiken hihihihi

Lieve groetjes Alexandra

Juanita zei

Ziet er mooi uit!
Liefs Juanita