NIEUWS

Hier vind je en web-applicatie, waarin je je Copic-kleuren kunt opslaan. Nooit meer dubbele markers kopen, ze staan op je telefoon. Ik vond een Nederlandse beschrijving over deze app.

Ik vond in de App Store een nieuwe app om je voorraad Copics vast te leggen, de uitleg is in het Japans, maar de plaatjes zijn goed herkenbaar.


zondag 13 december 2015

Tutorial: kleuren van metaal

Hallo Copic liefhebbers,

Vandaag is het zondag dus weer tijd voor een tutorial.....
Wat heb ik voor jullie weer bedacht vandaag?
Misschien niet een veel voorkomend onderwerp maar daarom toch niet minder interessant....

Hoe kleur je metaal?


En dan denk ik dus aan bijvoorbeeld deze melkbus. 
Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn er verschillende kleuren grijs:
W-serie voor warm grijs
C-serie voor cool grijs
N-serie voor neutraal grijs
T-serie voor toner grijs

Het is natuurlijk maar net welke uitstraling je wilt hebben maar persoonlijk vind ik de C-markers het mooiste om ijzer te kleuren. Aan het einde van deze tutorial zal ik dezelfde melkkan in de andere kleuren grijs laten zien. En dan kun je zelf beslissen....


Ik ben begonnen met de lichtste kleur van de bovengenoemde markers.
Je begint met hele dunne streepjes te maken. Belangrijk is dat ze zo dun mogelijk zijn want dat blendt dan straks makkelijker met de donkere kleuren. Ook belangrijk is dat je met je streepjes de ronde vorm van de melkbus volgt. Bepaal waar je de lichtval wilt hebben. Ik kies nu voor midden voor op de bus. Op die plek moet het dus het lichtst worden. 


Daarna ga ik eroverheen met de C5. Weer hele dunne streepjes en weer in de ronde vorm van de bus. Naar de buitenkant toe trek ik de streepjes verder door dan de C3 streepjes. Naar de binnenkant toe (waar de lichtval komt) stop ik iets eerder. Op die manier blijft C3 de lichtste kleur bij de "lichtstreep". 


Datzelfde doe je dan weer met de nog iets donkere C6. Deze streepjes gaan nog iets verder naar de buitenkant. Richting het midden blijven ze ook nog een stukje terug van de C5.
Het ziet er nu nog heel streperig uit, geen zorgen.

Nu kun je gaan beginnen met blenden. Dat houdt in dat je met C3 weer lichtje streepjes gaat maken richting het midden en naar de buitenkant, over de C5 heen. Maar niet te veel naar de buitenkant anders wordt het daar weer te licht. Dit blijf je herhalen tot je tevreden bent met het resultaat.

Hetzelfde doe je met de C5 marker. Je maakt weer streepjes richting het midden om weer een beetje over de C3 te gaan maar ook naar de buitenkant om te blenden met de C6 streepjes. Zorg ervoor dat de streepjes dun zijn en dat je met ieder streepje de ronde vorm van de bus benadrukt. Dus geen rechte strepen maken.


Als laatste breng je de donkerste C7 aan. Die loopt alleen vanaf de buitenkant tot halverwege de C6 streepjes. En daarna ga je het geheel weer blenden. Dus ook met de C6 naar buiten toe richting de C7 streepjes. En zo blijf je net zo lang doorgaan met de streepjes maken totdat het 1 geheel gaat worden. 


De "lichtstreep" in het midden is gedeeltelijk ongekleurd, met wat streepjes C3. Deze 2 kun je eventueel ook nog blenden met de 0 marker (colorless blender) als je hem te wit vindt en wat wilt vervagen. 

Ik heb de "lichtstreep" niet helemaal recht gemaakt omdat ik van mening ben dat dat wat realistischer overkomt. Dit heb ik gedaan door de lichte streepjes richting het midden niet allemaal even lang te maken. Hieronder zie je een vaas waar ik de "lichtstreep" wel recht heb gemaakt.


Hier heb ik (in de vaas) de overgangen van donker naar licht heel recht gemaakt. Ik zal niet zeggen dat het niet kan maar ik vind het persoonlijk wat minder mooi.


Hier dan nog een keer dezelfde melkbus in de overige 3 grijskleuren. Ze zijn behoorlijk verschillend van uitstraling toch? Je ziet dat de W kleuren veel warmer zijn.

Nog wat algemene tips:
* zorg dat je goed markerpapier hebt; op goed papier kun je heel vaak weer opnieuw kleur aanbrengen en weer blenden, zonder dat het papier snel "vol loopt".
* we zijn vaak geneigd maar "door te blijven blenden", maar bedenk dat het mooiste plaatje toch meestal degene is met het meest contrast.
* vergeet niet steeds weer aan het eind opnieuw je donkerste marker te gebruiken; door het blenden wordt het geheel steeds lichter; als ik maar lang genoeg met C3 over C5 heen streep dan wordt de C5 steeds lichter.

Ik hoop dat ik jullie wat tips heb kunnen geven. Bedankt voor het langskomen op dit blog en tot de volgende keer! Groetjes van

Marielle Weichert

3 opmerkingen:

Lia vdB zei

Dank voor je uitleg!!! Nu uitproberen.

Hartelijke groeten,
Lia

Unknown zei

Mooi uitgelegd. Vergt vast veel oefenen 😄

Marielle Weichert zei

Dank jullie wel! Succes met oefenen :-)