NIEUWS

Hier vind je en web-applicatie, waarin je je Copic-kleuren kunt opslaan. Nooit meer dubbele markers kopen, ze staan op je telefoon. Ik vond een Nederlandse beschrijving over deze app.

Ik vond in de App Store een nieuwe app om je voorraad Copics vast te leggen, de uitleg is in het Japans, maar de plaatjes zijn goed herkenbaar.


zondag 14 december 2014

Het kleuren van goud

Tutorial: Goud



Hallo lieve bloglezers,

Deze zondagse tutorial is afkomstig van het Duitse Copicblog, ik heb toestemming van de maakster om er een Nederlandse versie voor dit blog van te maken.
Hier vind je de Duitse versie van Nao-Ren.

Vandaag wil ik je laten zien hoe je 'goud' kunt kleuren met Copic markers. Dit is niet eenvoudig, omdat er zoveel goudnuances bestaan. Er zijn een paar markers die de kleur benaderen, dat zijn: Y28 - "Lionet Gold", maar dat is meer een groene goud. De kleur Y17 - "Golden Yellow" is echter een zeer sterke gele (en zou perfect zijn voor de weergave van geelgoud).

Goud is natuurlijk niet meteen goud. Mijn aanbevelingen is om meerdere kleuren te proberen, zodat je jouw gewenste kleur zo dicht mogelijk benadert.


Goud-proefjes

 ***

Hieronder zie je mijn pogingen om verschillende tinten goud en goudlegeringen in groepen te plaatsen.

Bleekgoud
 Ik persoonlijk vind deze bleke gouden kleur heel mooi. Je ziet deze vaak in combinatie met een bronskleur. Als basiskleur heb ik mijn eigen gemengde Copic gebruikt. Het bevat twee delen Y23 met vijf delen 0 (Colorless Blender) (ik hoop dat ik me de mix nog goed herinner). Ik heb dit gemengd en in een lege sketchmarker gedaan.

 In de basiskleur laat ik al wat witte lichtreflecties vrij, want goud is inderdaad een glanzend metaal. De eerste tinten heb ik met Y23 geplaatst en in de lichtere gebieden zette ik W00 en W1 als een koel contrast, dat zeer goed past bij het bleke goud. 
Met E41 en Y28 heb ik de hardere randen en schaduwen gemaakt. Met de witte Molotow marker heb ik wat highlights aangebracht.

Geelgoud
Deze standaar goudkleur noemen we - het "normale" goud, met een aanzienlijk warmer kleur. De basiskleur is Y23 en Y23 gemengd met 0, die laat ik uitlopen tot kleurloos. De schaduwen zijn gemaakt  met Y35 en hardere randen met YR24.

Oud Goud / Antiek Goud 
 Hier is mijn basiskleur YR23 met een beetje YR21 om het te laten verlopen naar het papierwit.
 Shaduwen deed ik met YR24 en E33. Y28 is de groenige, antieke kleur, maar helaas die is niet helemaal goed overgekomen op de scanner.  

Roodgoud
Als basislaag heb ik Y23 + 0 gebruikt, met daaroverheen YR61. R12 en YR12 brengen de schaduw aan. W1 geeft nog steeds een koele reflexie. 


***
Nu wil ik je mijn basis werkwijze tonen voor het kleuren van goud, met behulp van een eenvoudige ring. De manier van kleuren is uiteraard afhankelijk van de vorm en structuur van het gouden voorwerp, kan dus verschillen. Voor de kleur koos ik geelgoud.

1.
Ik tekende de vorm met een rood potlood.

 2.
Het licht laat ik van linksboven komen, ik kleurde eerst met Y23 en werkte deze met Y23 met 0 uit om het tot wit uit te laten lopen. Met Y23 ging nogmaals over enkele plaatsen om al wat schaduw aan te geven.

3.
Met Y35 maakte ik de schaduw dieper en heb die weer geblend met mijn Y23. 

4.
Met YR24 zette ik meer harde schaduwen. Dit is natuurlijk in sterke mate afhankelijk van de omgeving waarin het object zich bevindt.

5.
Met een wit kleurpotlood en een witte gelpen bracht ik highlights aan. In de diepste schaduwen zet ik graag een beetje paars geeft een diep schaduweffect.
Paars is de complementaire kleur van geel en werkt zoals altijd zeer goed voor schaduwen.

***
Nu zal ik u laten zien, welk effect  de kleur geelgoud op een sieraad kan hebben. De stappen zijn hoofdzakelijk zoals beschreven van licht naar donker. Origineel was dit een cameo uit de 19e eeuw (Boek: "Jewelery - Een Pictorial Archief houtsneden en gravures"). 
De tekening maakte ik met een gele Copic Multiliner SP, omdat deze later dan niet meer opvalt.







En hier zie je hoe deze warme geel-oranje-goudkleur kan tonen. In aanvulling op mijn normale werkwijze heb ik met een paarse en oker potlood nog wat extra accenten gezet. De kralen en de Cameo zijn gekleurd met V0000, V91, V95 en BV0000.

Op het Duitse blog staat een  mini video hierover.

http://copicmarkerdeutschland.blogspot.nl/2014/11/tutorial-gold.html 



 Ik hoop dat ik met mijn bericht de kleur goud wat dichter naar je toe heb gebracht. Ga heerlijk zelf aan het experimenteren.

 Tot de volgende keer en bedankt voor het lezen! 
***
Nao-Ren

Meer van mij:
Animexx

Nao-Ren, bedankt voor het delen van jouw tutorial
groet Diny

2 opmerkingen:

KarinsArtScrap zei

prachtig gedaan, dank voor de tutorial.

Gr Karin

Juanita zei

Dankje Diny, ik ga het nu proberen.