NIEUWS

Hier vind je en web-applicatie, waarin je je Copic-kleuren kunt opslaan. Nooit meer dubbele markers kopen, ze staan op je telefoon. Ik vond een Nederlandse beschrijving over deze app.

Ik vond in de App Store een nieuwe app om je voorraad Copics vast te leggen, de uitleg is in het Japans, maar de plaatjes zijn goed herkenbaar.


vrijdag 19 mei 2017

Tutorial het transparant kleuren van ballonnen


Hoi Copicfans,

Omdat toch wel erg veel mensen nog steeds een groot fan zijn van cutie afdrukjes, heb ik deze keer gekozen voor een afdrukje van Wild Rose Studio.

Ik wil jullie vandaag laten zien hoe je transparante ballonnen kunt kleuren met Copic Markers.
Dit ga ik weer doen aan de hand van een aantal foto's. Ik heb er voor gekozen om de no-lines techniek te gebruiken, omdat je dan veel meer het effect krijgt van transparantie.

Van tevoren heb ik bepaalt welke wat de kleuren van mijn ballon moeten worden.
Ik heb gekozen voor een blauwe, roze en groene balloon.

Stap 1: Druk je stempel af met een lichte kleur inkt bijvoorbeeld Memento Angel Pink.
Omdat je een lichte kleur hebt gebruikt vervagen de kleuren een heel eind tijdens het kleuren.
Stap 2: Maak een klein maskertje van een ballon.
Dit heb je nodig om de buitenlijn van de ballon te tekenen.
Stap 3: Ik heb die getekend met een lichte kleur blauw, omdat deze ballon blauw wordt.
Stap 4: Dit herhaal je ook bij de andere ballon waarvan je niet alle buiten lijnen kunt zien.
 Ook dit heb ik gedaan in een lichte kleur. 


Stap 5: Trek de buitenlijnen van de ballon helemaal over in de kleur van je ballon.
 Nu ga je bepalen welke volgorde je ballonnen hebben.
LET OP: Dit is belangrijk voor je werk volgorde.
Stap 6: Begin met de ballon die achterop ligt, deze kleur je het eerste. Je kleurt alleen de vlakken die over die de andere ballonnen overlappen..
Stap 7: Daarna ga je de ballon die daarvoor hangt inkleuren, ook hier kleur je de vlakken die de andere ballonnen overlappen. Je gaat gewoon over de kleur van de achterste ballon, maar zorgt wel je alleen de vlakken van de tweede ballon kleurt.
Stap 8: Nu doe je het zelfde met de voorste ballon.
Ook hier ga je gewoon over de andere kleuren heen.

Stap 9: Nu ga je langzaam aan vormgeven aan je ballon. Eerst ga je heel voorzichtig een beetje schaduw aanbrengen met een iets donkerde kleur.
Stap 10: Daarna ga je voorzichtig de ballon al een beetje verder opvullen met een lichtere kleur.
Stap 11: Daarna ga je weer wat meer kleur uitbouwen, je zet nu de donkerste kleur op je schaduwzijde.
Stap 12: Nu begin je de ballon echt aan te kleden. Door je kleuren langzaam op te bouwen.

Stap 13: Met de één na lichtste kleur kleur je bijna de hele ballon dicht,.
Stap 14: Het laatste gaatje kleur je dicht met je lichtste kleur zodat het lijkt of er licht doorheen valt.
Stap 15: Dan zou de achterste ballon er zo uit kunnen zien.
Als je niet te vrede bent herhaal je stap 11 t/m 14.
Stap 16: Eigenlijk beginnen we nu weer van voor af aan maar nu voor de tweede ballon.
Eerst ga je je schaduw een beetje aanbrengen met je één donkerste  kleur.


Stap 17:  Ook hier ga je voorzichtig de vorm opbouwen. Eerst geef je vorm aan met je lichtste kleur.
Stap 18: Dan ga je nog meer vorm geven aan je ballon met je middelste kleur, je gaat gewoon over je lichtste kleur heen. maar je let er wel op dat je een licht vlak overlaat in je overlappende vlak.
Stap 19: Nu ga je de echte schaduw aanbrengen met de donkerste kleur.
Stap 20: Nu ga je de rest van de ballon kleuren, zorg dat je een heel groot gat open laat voor het licht
effect. Deze ga je in de volgende stappen creëren.

 Stap 21: Met de lichtste kleur ga je bijna de hele ballon dicht kleuren,
maar ook hier laat je een gaatje open.
Stap 22: Nu kleur je voorzichtig de het laatste gat dicht.
Stap 23: Met de buitenste ballon ga je iets anders te werk (niet veel).
Hier zet je eerst een schaduw met de donkerste kleur.
Stap 24: Met de middelste kleur ga je vormgeven aan je ballon. Maar ook hier laat je een groot gat in het midden.


Stap 25: Met de lichte kleur kleur je de ballon dicht, zodat je een mooi licht inval hebt.
Stap 26: Dan zou het er zo uit kunnen zien als je klaar bent.



Ik heb nog een paar extra ballonnen gestempeld die ik op de zelfde manier heb gekleurd.
Als achtergrond heb ik een techniek gebruikt die je leert in Copic Colouring les 2.


Als laatste detail heb ik nog wat wolken gestempeld en tekst toegevoegd.

Ik heb de volgende Copic Markers gebruikt bij het kleuren van dit afdrukje.
Groene ballon: YG01 - YG05 - YG07
Blauwe ballon: B00 - B01 - B02
Roze ballon: RV52 - RV55 - RV63
Olifantje: C1 - C2 - C4 -C6 en RV52 - RV55 - RV63, Multiliner Warm Grey 0.5mm
Achtergrond: BG0000 - BG000 - BG00 (zelf gemaakt)
Wolken: C00 - C000 - C1
Lijntjes van de ballonnen :  Multiliner Warm Grey 0.5mm

Ik hoop dat jullie deze post met plezier hebben gelezen.
Tot de volgende keer!

2 opmerkingen:

Margreet zei

Wat prachtig bedankt voor de uitleg.
Groetjes Margreet

KarinsArtScrap zei

geweldiggggggggg
Gr Karin